Kuidas endale esimest võistlusmudelit valida? Rando räägib oma kogemustest

Rando: Antud nõuanded on kirjutatud kokku minu isiklike kogemuste (ja valesti tehtud otsuste) põhjalt ning kindlasti ei peaks neid võtma kui vääramatut tõde, aga proovin enda soovitusi ka võimalikult täpselt põhjendada, et igaüks saaks ise otsustada, kas see ka tema valikutes oluline on või mitte.

Rando MereLähtun nö “cost-effective” põhimõttest, ehk mis on optimaalseim lähtumine piiratud resursside korral, seejuures on piiratud ressursid taotluslikult määramata väärtus ning sõltuvad individuaalsetest võimalustest. Suuremate võimaluste korral on võimalik osad või kõik etapid ka vahele jätta, aga pea meeles, et kõige olulisem komponent RC võistlustel on rooli ja gaasi vahelise tihendi kvaliteet, ning rajal läbitud ringe ei asenda ükski euro.
Asju ostes pea aga alati meeles kuldset reeglit “saad selle, mille eest maksad”, ehk kui näiliselt sama toode on kas kaks korda kallim või odavam kui teine siis võid kindel olla, et ta on ka kaks korda parem/kehvem. Alati ja eranditult. Küll on alati oluline aru saada, et see, kas aspekt mis muudab ta kaks korda kehvemaks, on sinu kasutuses määrav või üldsegi tuntav. Antud kirjatükis keskendun onroad mudelitele ehkki arendusjärjekord on suhteliselt 1:1le ülekantav ka offroadi autodele.

Mudeli valik

Esimene samm on endale selgeks teha mis klassi mudelit osta soovitakse ning mis on ambitsioonid. Teadmine, kas soovid lahedalt aega veeta, kõiki klasse proovida või mõne aasta perspektiivis Eesti või Euroopa tippu jõuda aitab sul endale sobilikemaid valikuid teha. Esimese mudeli bränd kui selline ei ole minu kogemuse põhjal oluline ning ainus mida hindama peaks on varuosade saadavus. Sest see kas saad purunenud õõtsa asemel kohe uue osta ja sõitmist jätkata või pead selle kuskilt ooteajaga tellima määrab otseselt seda kui palju sa sõita saad. Tihti on inimesel kiusatus kaugelt maalt odavat hiina saasta soetada, siiski soovitan sellest hoiduda kuna hobi eesmärk peaks olema stressi maandamine, mitte selle tekitamine. Aga planeeritud trenni või võistluspäev mis jääb lühikeseks, vajaliku varuosa puudumise tõttu on kõike muud kui rahuldust pakkuv. Seejuures soovin välja tuua ka asjaolu, et varuosa mis asub Tallinnas, kui sina oled parasjagu Tartus trenni tegemas, on tegelikult sellel hetkel sinu jaoks sisuliselt sama kasutu kui varuosa mis asub kuskil Euroopas. Jah, ühel juhul saad vähemalt homme rajale tagasi tulla, aga trennipäev on siiski mokas.

Sellest tulenevalt on minu esimeseks soovituseks

Alustamine 1:10 entry level RTR touringuga mille investeeringu suurusjärk 200-300€ võimaldab hankida kas uue või kasutatud mudeli.

Mudel on lihtne, soodne ning pakub palju sõiduvõimalusi vähese ehitamisega. Soovitan osta kas mõne lihtsama RTR mudeli, näiteks LRP S10 Blast, HPI sprint, vmt. Palun pane tähele, et esimeseks mudeliks kohe “kõige-kõige” mudeli ostmine võib olla ahvatlev ning mõnedele sõitjatele ka sobilik lahendus, siiski soovitan “karjääri” alguses piiratud resurssidega pigem soetada parema tehnika (laadija, saatja jne) kui see sama raha mudelisse investeerida. Elu on näidanud, et alguses toimub rohkem kokkupõrkeid nii rajapiirete kui konkurentidega ning isegi kui need purunemistega ei lõppe siis toimub auto kulumine (lõtkude tekkimine jmt) sel perioodil kõige kiiremini. Ei ole üheselt õiget vastust, aga mudel mis maksab 60€ ja ei ole nii hea kui tema 400€’ne PRO klassi sugulane on tõenäoliselt alustamiseks õigem, sest kui esimesed 10 000 ringi läbitud on tõenäoliselt soodsam mudel enda kasuliku elu ära elanud ning oma funktsiooni täitnud (ehk sind stabiilselt sõitma õpetanud) ja saad rahuliku südamega selle järgmistele kas sõitmiseks või varuosadeks pärandada ning endale uue PRO klassi mudeli soetada. On väga reaalne, et kohe PRO mudeliga alustades pead õppimise perioodi lõpus auto taastamiseks võistluskonditsiooni investeerima rohkem kui “entry level” mudeli maksumuse. Uue entry-level mudeli RTR komplekti võib asendada ka samas hinnaklassis kasutatud RTR komplektiga. Veermike väärtus järelturul on suhteliselt madal, ka see võib tegelikult sinu kasuks mängida, kui parasjagu midagi sobilikku osta on.

Lisa offroadiga alustajale - Antud mentaliteet (alustamine soodsa mudeliga) ei ole kindlasti optimaalseim lahendus 1:10 offroad mudeliga alustamisel. Üldiselt kipuvad kõikide tootjate odavad mudelid offroadis olema kuidagi eriti õrnad, seega soovitaks ennekõike siin vaadata kasutatud pro veermike suunas. Siiski, kuna kasutatud pro mudelist RTR auto komplekteerimine võib olla keerukas (neid ei müüda väga palju) ei soovi ma öelda, et esimeseks autoks peaks ostma 400€ maksva uue veermiku. Odava 1:10 offroad auto puhul pead aga kindlasti rajapiiretesse ja liiga lühikestesse või pikkadesse hüpetesse suurema ettevaatlikusega suhtuma. See loomulikult õpetab jällegi kõige kiiremini sõitma. :) Ehk kokkuvõte. Kui on hea hinnaga kasutatud PRO mudel võtta, siis võta see, kui seda pole siis võta odavama otsa RTR ja kui rahakott liigseid kulutusi võimaldab siis osta kohe kõige-kõige veermik.

Mida ja kuidas tuunida

Sõitjal on võimalik järk-järgult mudelit arendada, igale autole on tükke mis teevad ta kas kiiremaks või tugevamaks, aga mitte ükski asi ei mõjuta sinu ringiaega ega varuosade kulu rohkem kui aeg rajal. Siiski mõistan loomulikku soovi “kiiresti sõitmise tükke” soetada ning selles osas soovitan eelkõige keskenduda universaalsete tarvikute, mitte mudeli spetsiilifiliste tükkide ostmisele. Selle teostamine on võimalik järkjärgult ning loob tugeva baasi klasside vahel liikumiseks, lisaks on nö universaalsed asjad kindlasti pikema elueaga kui mudel mille külge nad kruvitud on või mille tarbeks soetatud.

Saatja

Soovitasin alustada RTR mudeliga ning neil on pult kaasas. Täiesti eranditult on see aga tehtud olemaks odav ning mitte kõige vähemal määral olemaks töökindel, vastupidav ja ergonoomiline. Seevastu korraliku tootja korralik saatja teenib sind aastaid ning elab üle mitmeid mudeleid (Näiteks minu 2002 aastal ostetud pult on siiani töökorras ja kasutuses, ning seejuures ainult visuaalselt vananenud). Saatjasse on mõistlik investeerida pigem natuke rohkem kui parasjagu sooviksid. High-end pultidega on võimalik enda õppimisaega ka oluliselt vähendada kui võtad aega ja selle endale sobilikuks seadistad. Jälgida tasub eelkõige ergonoomikat ning pigem soovitaksin hoiduda “see on enamvähem okei” asjadest ning soetada tõesti tippkvaliteediga tooteid. Järelturu väärtus on top-of-the line saatjatel väga püsiv.

Laadija

Laadija on samuti üks asi mis käib sinuga võistlustel aastaid. Kui sa teda just veega üle ei kalla või tolmuga ei tapa siis ei ole mingit põhjust miks ei peaks sa seda saama enda veel sündimata lapsele kunagi pärandada. Ka siin soovitan pigem üle dimensioneerida, ehk kui sul täna on vaja laadida 2S akusid viie ampriga ja natuke kallimalt on võimalik osta laadija mis laeb 6S akusid 10 ampriga siis võta kindlasti viimane. Isegi kui sa seda kunagi ei kasuta on sellel laadijal järelturu väärtus palju kõrgem.

Akud
Akud on ägedad, Aku kestab korralikult kasutades kindlasti paar aastat ning rohkem akusid võimaldab rohkem sõita. Rohkem sõitmine annab sulle aga rohkem rajaminuteid ning teeb sind kiiremaks. Eestist on võimalik osta nii odavat Hiina saasta, mõistlikku Hiina saasta kui Bränditud Hiina saasta. Kindlasti ei saa põhjapanevalt öelda, et üks kestab märgatavalt kauem kui teine aga võin mürki võtta, et ehkki elemendid mida nendes kasutatakse tulevad samalt liinilt on nendest paremad saanud kallima brändinime kui teised. Mina ostan siniseid akusid, aga tõenäosus, et teised palju kehvemad on, on väike. Akusid võiks sul olla kaks tükki, siis saab sisuliselt non-stop sõita. Akude väärtus järelturul ei ole reeglina eriti suur.

Servo

Ma ei oska öelda kas tõsta see akudest ette või jätta siia kuhu ta kirjutasin, korraliku tootja korralik servo toidab sind kindlasti aastateks ning ka siin soovitan eelkõige vaadata kvaliteetbrändide suunas. Tõenäoliselt elab su servo üle vähemalt viis veermiku. Mistahes sa teed, kiire servo peab sul autol olema enne kui kiire mootor. päriselt. Väga kvaliteetsed servod hoiavad oma hinda ka kasutatuna väga hästi.

Mootor ja kiirusregulaator

Nüüd jõuame lõbusa osani, mis minu listis on taotluslikult taga otsas, ent paraku 99% juhtudest on esimene ost mis tehakse. Sisuliselt sõltumata valitud RTR mudelist tähendab mootori vahetus ka kiiruseregulaatori vahetust. Siinkohal soovitaks regulaator valida piisava varuga, et saaksid kasutada ka kiiremaid mootored kui see mis nüüd ostad. Kuna sul on korralik pult millelt saad kõike maagiat teha siis võib sul nüüd olla kiusatus osta endale 5.5T mootor ning see endale sobivalt aeglaseks keerata. Võin kinnitada, et ükskõik mis trikiga, ei ole võimalik märgatavalt kiiremat mootorit keerata käituma sarnaseks aeglasema mootoriga. Sellesmõistes, et kiire mootori saab aeglaseks teha küll, aga tulenevalt erinevatest väändeomadustest käitub ta alati teistmoodi. Mootor peaks olema kooskõlas klassiga mida soovid sõita, ja kiiruseregulaator pigem varuga soetatud. NB, mootoreid ja kiiruseregulaatoreid saab tihti komplektidena odavamalt osta kui eraldi. Kasuta seda :)

Siit edasi on sul maailmatasemel baasvarustus ning kui oled ka korralikult trenni teinud siis tõenäoliselt oled rajal juba väga tihedas konkurentsis. Realistlikult oled nende etappide lõpuks uusi asju ostes mudelismile kulutanud umbes 1000€ või rohkem, kui kulutatud summa tundub suur ning mudel ikka “see esimene” siis tegelikult oled loonud endale baasi millega võid väga väikse investeeringuga liikuda sõitma mistahes klassi mida soovid. Tõenäoliselt ammendab algselt ostetud lihtne plastikust mudel end teatud ajaga ning siis tasub mõtlema hakata PRO klassi mudeli peale. Kui oled tarvikute soetamisel arvestanud tulevikuperspektiivi siis tähendab liikumine 1:10 stock klassi või 1:10 2wd offroad klassi (mis on kõige tihedama konkurentsiga klassid) vaid vajaliku veermiku soetamist, ja tipptasemel veermikke võib kasutatuna leida ka 200€ eest, samas hinnaklassis on ka tipptootjate "nuditud" mudelid.

Rõhutan veelkord, et see mis ma kirja panin ei ole vääramatu tõde ning kahjuks ka mitte see mentaliteet millega ise alustasin vaid pigem pigem vigadeparanduse läbinud kogemus. Igaüks peab alati enda valikud ise tegema, aga soovitan pakutud skeemi vähemalt kaaluda ning kindlasti arvestada seejuures ka enda rahalisi võimalusi. Ehkki minu kindel soovitus on osta kõige kallim saatja mis turul on mõistan täielikult, et see ei pruugi olla kõikidele optimaalne lahendus ning võin kinnitada, et mudelismis otsustatakse paremus alati rajal ning mistahes tuuningtükk ei anna sulle ringiajas samaväärset võitu kui rajal veedetud sõiduminutid.

Rajal kohtume,
Rando


Autorist: Rando alustas enda mudelspordi karjääri 12 aastasena aastal 2000 ning oli tegevsportlane kuni aastani 2010. 2002 aastal võitis ta Eesti noorte MV 1:10 stock klassis ning ta on kahel korral võitnud Balti MV offroad open klassides. Vaheaastatel tegeles Rando päris autodega võistlemisega ning osales edukalt kiirendus, lõppkiirus ja ringraja (hobi taseme) võistlustel. 2012 aastal pöördus Rando mudelismi juurde tagasi promootori ja korraldajana ning aitas kaasa Väike-Maarja mudelihalli ja saue HOBIzone rajamisele.

Eelmine
Harjumaa mudeliringide õpilaste sõprusvõistlus saue HOBIzone's
Järgmine
WinterCup 2014|2015 1. etapp 12. oktoobril 2014

Lisa kommentaar

Email again: