Võidusõidu saladused: Ehita oma auto aeglaseks et olla slowmo's kiire.

Igasugune loogika ütleb, et kui tahad paremat kiirendust siis vajad võimsamat mootorit. Ka see peab paika, ent mootori jõust (w) palju olulisem on see mis jõud mõjub ratastele, ehk mis reaalselt autot edasi lükkab. Täna vaatamegi kuidas slowmo formaadis olla võrdsematest võrdsem kasutades ülekande optimeerimist.
Lühidalt öeldes on kõik tegelikult väga lihtne. Kui tahad paremat kiirendust on oluline, et ratastele mõjuks suurem jõud, selle saavutamiseks on lisaks võimsamale mootorile aga ka palju-palju soodsam lahendus.

Kujutage ette end sõiduauto roolis. Esimese käiguga kiirendades on auto ergas ning gaasipedaalile väga tundlik, samas kuuenda käiguga ei ole auto võimeline niisama lihtsasti kohaltki liikuma. Vaatame miks täpselt see nii on.

Eesti kõige keskmisem pereauto on VW passat mille 2012 mudeli automaatkasti ülekandesuhted on Eesti kõige keskmisema 2.0 diiselmootoriga esimesel käigul 3.46 ja kuuendal käigul 0.76. Need numbrid näitavad mitu pööret teeb mootor ühe pöörde kohta veovõllil. Kui korrutame selle läbi ka nö auto sisemise ülekandega saame numbri mis näitab seda mitu pööret teeb mootor ühe ratta pöörde kohta. Kuna antud arvutus on vajalik vaid näitlikustamiseks siis jätame selle osa aga lihtsuse huvides välja.
Seega kujutame ette, et meie mootor on võimsusega 100kw (ehkki õigem oleks mõõta väändemomenti, aga las see ka praegu jääb), esimese käiguga kiirendades rakendub ratastele meie näites 346kw, samas kui kuuenda käiguga ainult 76kw.
Siit jõuame aga kohe probleemini, ehk põhjuseni miks päris autodel üldse käigukasti kasutatakse. Esimese käiguga võib auto kiirendada küll näiteks 40km/h lõppkiiruseni, ent siis ei ole mootor enam võimeline rohkem pöördeid tegema ning sellega saabki lõbu läbi.

Mudelautodega on skeem lihtsam ning siit edasi räägime nö. final drive ratiost, ehk ülekandest alates mootorist kuni ratasteni, mis 1:10 stock autol on reeglina suurusjärgus 4.0. See tähendab, et rataste liigutamiseks ühe pöörde võrra on mootor teinud neli pööret, ehk sinu ~170w 17.5T elektromootor rakendab ratastele jõudu ~680w.
See on väga hea stocki sõitmiseks sest tagab paljudel radadel enamvähem õige lähtepunkti et leida just sellele rajale sobilikum ülekande seadistus. Aga slowmo's käivad asjad natuke teisiti.
Slowmo formaat näeb ette, et autode maksimaalne lõppkiirus on piiratud 20km/h. Kõige lihtsam ja enimlevinud meetod selle saavutamiseks on puldist gaasi piirata, et selle reegli piiresse mahtuda. Aga see on natukene nagu üritada sõita 20km/h kuuenda käiguga. Paradoks ei peitu mitte niivõrd lõppkiiruses kuivõrd selles, et ringrada sisaldab endas ka kurve, aga iga keeramine tähendab auto jaoks tegelikult kiirendust, sest hoog vajab hoidmist ka siis kui pööramine tahab seda pidurdada. Et tagada maksimaalne kurvikiirus on slowmo kiire sõidu võtmeks tegelikult auto aeglustamine. Kui 4.0 ülekandega stock auto lõppkiiruseks tüüpiliselt ~50 km/h siis 10.0 ülekandega oleks sama auto lõppkiirus 20 km/h. Jah, esimese auto saab mootori lõppkiirust piirates samuti viia slowmo klassi legaalseks, ent sellisel juhul on jõud mis mootorist ratastele mõjub 2.5 korda väiksem. Või numbrites väljendades. Mootori jõud ratastele kantuna on 10.0 ülekandega auto 1700w asemel 680w.

Ei pea vist olema insener, et aru saada, et see vahe on väga suur. Õnneks ei kajastu see jõu erinevus loomulikult ringiajas sama drastiliselt, aga kui soovid tõesti autost viimast võtta siis slowmo jaoks on küll retsept lihtne. Vali lihtsalt õige käik :)

Kiirema ülekande saavutamiseks (mootor teeb rohkem pöördeid ühe ratta pöörde kohta), ehk väiksema lõppkiirusega auto saamiseks annavad abi järgmised detailid:
  • Väiksem pinion
  • Suurem spur
  • Väiksem keskjooksu rihmaratas
  • Suurem diferentsiaali rihmaratas
  • Väiksema läbimõõduga rehvid
Mõnda neist asjadest saab muuta ja teist jälle mitte. 95% juhtudest muudetakse ülekannet pinioni (mootori otsas oleva hammasratta) ja spur (veetava hammasratta) muutmisega.

Rajal näeme,
Rando

Eelmine
Klubimudeliga rajale: Uued paketid tõid soodsamad hinnad ja PRO klassi võistlusautod.
Järgmine
Koolivaheajal oleme avatud iga päev

Lisa kommentaar

Email again: